Wij kunnen alleen ondersteuning bieden in het Engels of Nederlands, bedankt voor uw begrip.
We can only provide support in English or Dutch, thank you for your understanding.
Nous ne pouvons vous fournir une assistance qu'en anglais ou en néerlandais, merci de votre compréhension.
Wir können Ihnen nur auf Englisch oder Niederländisch Support anbieten, vielen Dank für Ihr Verständnis.
Wij kunnen alleen ondersteuning bieden in het Engels of Nederlands, bedankt voor uw begrip.
U gebruikt een sterk verouderd browser, mogelijk werken niet alle functionaliteiten op deze website correct. Voor de beste gebruikerservaring is het raadzaam om uw browser te upgraden.

Veelgestelde vragen

Wat kan ik met deze dienst?

Doormiddel van deze dienst (API-webservice) is het makkelijk om gegevens van Belgische ondernemingen uit de Kruispuntbank te raadplegen en te implementeren in applicaties van derde partijen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan boekhoud- en administratieve programma's, maar ook registraties op websites die een geldig ondernemingsnummer verwachten. Dit kan allemaal worden gecontroleerd doormiddel van onze API.

Waarom staat er Mollie bij mijn afschrijving?

Mollie B.V. is een erkende tussenpersoon die de betalingen op deze website namens ons verricht.

Waarom ben ik verplicht mijn BTW-nummer op te geven?

Indien u BTW-plichtig bent en dus over een BTW-nummer beschikt, dient deze op de factuur te worden vermeldt. Om deze reden verifiëren wij het BTW-nummer en plaatsen wij deze op de factuur die u krijgt toegestuurd.

Wanneer kan ik van de API gebruik maken?

U kunt direct na het voltooien van de betaling gebruik maken van de API. Indien u nog geen API-sleutels heeft, kunt u deze aanmaken op uw dashboard. Meestal wordt uw online betaling direct na de betaling bevestigd door uw bank, behalve bij een bankoverschrijving, dit kan tot maximaal drie dagen duren.

Wat is FaimMedia?

FaimMedia B.V. is de organisatie achter de Kruispuntdatabank API. Alle correspondentie met betrekking tot deze website vindt plaats met FaimMedia B.V. Wij zijn een Nederlands commercial bedrijf en geen onderdeel van de Belgische overheid.

Wat is het verschil tussen een zoek-verzoek en ‘gewoon’ verzoek?

Een zoek-verzoek omvat alle verzoeken die als resultaat meerdere pagina’s teruggeeft. Hierbij wordt een query gebruikt om te zoeken naar een bepaalde waarde, daarom dat hierbij onderscheidt wordt gemaakt in het limiet. De door u gebruikte limieten kunt u terugvinden op uw dashboard.

Kan ik mijn gegevens achteraf wijzigen?

U kunt uw gegevens na de registratie altijd wijzigen. Bijvoorbeeld als uw bedrijf verhuist of een nieuwe vestiging heeft. Het wijzigen van uw gegevens heeft echter geen invloed op de reeds verzonden facturen.

Kan ik met deze dienst BTW-nummers valideren?

U kunt alle Belgische BTW-nummers valideren, deze validatie controleert op de geldigheid van het BTW-nummer en of deze is ingeschreven in de VIES-database voor grensoverschrijdende transacties. Zelfs indien het BTW-nummer niet voorkomt, kan het zijn dat het nummer wel geldig is voor binnenlandse (binnen België) transacties.

Kan ik met deze dienst Nacebel-codes opvragen?

U kunt Europese Unie NACE-codes raadplegen doormiddel van de activiteiten van de ondernemingen, rechtstreeks doormiddel van de NACE-code of doormiddel van een zoek-query.

Kan ik mijn abonnement ten alle tijden wijzigen?

U kunt ten alle tijden het abonnement upgraden, tenzij u reeds aan het hoogste abonnement zit, neem in dat geval contact met ons op. Wijzigen in een lager abonnement (‘downgraden’) is pas weer mogelijk vanaf een nieuwe betaalperiode, wanneer dit is kunt u terugvinden in uw account.

Mijn API limiet is overschreven, wat kan ik doen?

Als u uw API limiet heeft overschreven wordt de toegang tot bepaalde opdrachten geblokkeerd, totdat er een nieuwe periode ingaat. U kunt uw limieten en de ingangsdatum van de nieuwe periode terug vinden op uw dashboard. Als u direct uw API weer wilt gebruiken terwijl u het limiet heeft overschreven, kunt u een upgrade naar een hoger abonnement toepassen. Als u reeds het hoogste abonnement heeft kunt u met ons contact opnemen zodat wij u eventueel een passende offerte kunnen toekomen voor een op maat gemaakt abonnement.

Wordt mijn abonnement automatisch verlengd?

Op dit moment is het helaas nog niet mogelijk uw abonnement automatisch te verlengen. De maximale lengte voor een abonnement is op dit moment één jaar. In uw instellingen kunt u aangeven wanneer u een e-mail wenst te ontvangen wanneer uw abonnement bijna afloopt en verlengt kan worden. Standaard is dit ingesteld op twee weken.

Wat is KBO?

KBO staat voor de Kruispuntbank van Ondernemingen. In deze databank worden alle basisgegevens van alle ondernemingen en vestigingseenheden opgeslagen. Achter het KBO zit een dienst die ervoor zorgt dat de database van ondernemingsnummers onderhouden wordt. Zij zorgen voor het opnemen, beheren en publiceren van de KBO nummers en informatie die daarbij hoort.

Hoe vaak worden de gegevens in de database bijgewerkt?

De KBO werkt één keer per maand haar registratiegegevens bij, de ondernemingsgegevens in onze database zijn dus maximaal één maand oud.

Is deze website onderdeel van de Belgische overheid?

Wij zijn geen onderdeel van de Belgische overheid, wij zijn een commercieel Nederlands bedrijf dat een API exploiteert waardoor het makkelijker is deze gegevens te raadplegen en te integreren in applicaties.